POISTOT (HO 19.11.2015)


Nettisanomat Keskiviikko 2007-05-23. N:o 658. Kunnianloukkausjuttu. Seuraavaan numeroon!

Tämän numeron etusivulle!

Kunnianloukkaus. Asiakirjoja aikajärjestyksessä. Todistelu hovioikeudessa. (Vastaajan purkamana ääninauhalta).
Asia
KUNNIANLOUKKAUS
Vastaaja
MANNINEN PERTTI JUHANI
Asianomistaja
xxxxxxx xxxxx MATTI RAFAEL

Kunnianloukkaus
Vaasan hovioikeuden tuomio 565, diaari R 06/794, 23.4.2007.
Oikeuden istunnon nauhoitettu osuus (henkilötodistajien kuuntelu) torstaina 15.3.2007.

Puheenjohtaja Robert Liljenfeldt, syyttäjä Sirpa Hautakangas, vastaaja Pertti Manninen, asianomistaja xxxxx xxxxxxx, todistaja Janne Nyman.

Mannisen kuuleminen

(nauha alkaa)

manninen

ja niinku sanottu siellä on vaihtunut kaikki mahdolliset toimeksiannot ja toimenpiteet ja summat ja osoitteet ja kelle niitä on lähetetty niin että se on ollut erikoisen sekavaa ja sitten tietenkin pariin kertaan on vielä haastettu ihmisiä erilaisia kombinaatioita tänne käräjäoikeuteen minun maksettavaksi niin tämä kaikki sekavuus on ollut se mitä minä olen niillä kirjoituksillani halunnut tuoda esille ei ei mitään loukata vaan kertoo minkälaisia sekavuuksia enkä väittää tietenkään että joku olisi rikokseen tai tai en nyt muista sitä sanamuotoa mikä syyttäjälläkin oli laittomuuksiin muka syyllistynyt ne on ollut laskuja jotka on käsitelty ne on ollut sekavia laskuja ja niistä on voitu mielestäni niistä on saanut kirjoittaa ja

tota tota tietenkin nii tässä nyt on minulla on erilaiset tiedot kuin kellään muulla koska tota minä oon voinut muutaman kerran äitini kanssa jutella mutt minä sen ta kun mononen väitti että minä en haluu vai no ehkä hänkin kun kerran väitti näin että minä en haluu äitiäni tänne kun minä oon joka ainoassa oikeudenkäynnissä sanonut ett se on kunnia-asia ensimmäisessä oikeus tälle oikeusavustajalleni sanoin vaikka juttu hävitään niin äitiä ei enää se oli 85-vuotias mihkään oikeuksiin hän on vanha ihminen hänelle riittää näin ett ett niin ett nyt hän täällä aika kirkkaalla naamalla väittää että että minä en olis halunnut äitiäni kutsua olisihan hän voinut kutsua tehän olisitte voinut kutsua äidin tänne no eihän sitä nyt kukaan kehtaa enää 90-vuotiasta ihmistä rullatuolissa olevaa ihmistä mihkään oikeuteen

sentakiahan tää oli ihmeellinen tää lausunto mikä vaikka sillä ei oo mitään oikeudellista todistusarvoa arvoa mutt mutta se on nauhotus joka sattu tuleen eräänä iltana kodinhoitaja siinä välissä ja kaikkea muuta ja siellä on täysin erilainen käsitys äidilläni ollut siis tietenki koko sen edellisen oikeudenkäynninkin tästä näistä että hänelle tulleista laskuista ja siitä kauhistusta mitä hän on pelästynyt kun kun hänen asianajansa elo on lähettänyt lähettänyt tota äidille laskut ja hän on niitä sitten ha harakanvarpailla harjoitellut oli jossain viis löyty siis joskus myöhemmin löyty viis harjotelmaa siitä että kiistää että laskut viimenen saatiin poikani vei sen otti kopion ja lähetti postiin eli eli ett että vaikka tietenkin oikeudellisessa mielessä mononen täällä nyt väittää että tota että että että hän on selostanut äidille niitä maksuttoman että hänellä on jotain muutakin kuin se tota sano nyt se tämä maksuton oikeudenkäynti niin tota tota niin ei se ny nyt minulla ja sitten tietenkin välityksellä äidilläni on erilainen käsitys siitä että hän olis jotenkin

hän on nimenomaan hokenut monessa kertaa sen saadessaan sen hakiessaan valtakirjaa ja kerran vielä päivää ennen juhannusaattona käynyt äidin pe pelottamassa niin että äitini ei kertonut moneen kuukauteen mitään että mononen on käynyt hänen luonaan ja ja kertonut näistä laskuista ja sit kun hän lopulta kerto sanoi että hänellä ei ikinä ole eläissään ollu näin kurjaa juhannusta ja on se nyt jotenkin jos 85-vuotias ihminen pystyy 6:kin sanoo yks kaks että ett joku asianajajan käynti niin jälkeen hän oli on ollut monta päivää sairaana niin niin mutta ei eihän siis ne on niitä vanhoja

mutta siis tässä on siis kolme että siis laskujen sekavuus on on nyt nyt sitten se mitä se tekaistu siinä on tarkottanut ja kun niitä on ainakin seittemät laskut tai kun ne on niissä kirjallisissa liitteissä tai siis niissä todisteissa ja ja

sitten tässä on tää öö semmonen että sitä ei tullut halusin vielä kerran sanoa että en ole missään oikeudenkäynnissä väittänyt että enkä tässäkään väitä etteikö ne sinänsä ois ollu tapahtuneita tosiasioita ne toi toimenpiteet mutta että se laskutus on kohdistunut nyt sitten hassusti ja se on hyväksytty mutta kun niin kun on välillä käytetty semmosta että kiistetty ne toimenpiteet ei niitä oo kiistetty ja

sitt kolmas on mulla tässä niin niin se liittyy tähän tietenkin tavallaan siihen samaan sitten mutta kyllä se on se syytä tuoda esille vielä kerran että tota että tota ett kun ne laskut on edelleen ädilläni lähetetty niin niin tota kyll ne nyt niinku ja sitt kun äidilläni on semmoset tulot kun on niin tota on niin se nyt aika hurja sitten väittää että että hän on saanut jossain tilanteessa toimeksiannon ja sitten tota nyt tulee maksuja ei hän ole ainakaan sitä äidilleni selvittänyt sitä ikinä että teille tulee hirveitä maksuja ja sen lisäksi kun sitä ei meinattu uskaltaa sitä täytäntöönpanoriitakannettakaan antaa eikä olis annettukaan ellei sitä olis saatu sitä tota sitä täysin maksutonta oikeudenkäyntiä

mutta siihen nyt sitten vuotta myöhemmin sitten reipp ehkä lähes tuli tota tää mun velkajärjestely ja tota mä hoidin itse ja täällä jyväskylän kanssa ja joo mononen väitti vielä käräjäoikeudessa siellä aikasemmin että hän oli osallistunut siihen jotenkin hän oli osallistunut akordisopimuksen tekemiseen ne löytyy sieltä ei hän oo osallistunut niihin mutta mutta nythän ne tavallaan hassusti että ne löytyy netistä ne nää nauhotetut osuudet ne voi käydä lukemassa sieltä mitä hän on puhunut mutta mutta se oli mutta mutta tähän tää on nyt tää en mä nyt enempää siis oikeestaan ett ett niistä mä puhun nyt tietenkin sekavasti niin niin mä puhun nyt niistä laskuista ne on ollut öö siinä oli joku asia vielä mulla mielessä joka olis pitänyt

puheenjohtaja

haluaako syyttäjä esittää kysymyksiä

manninen

no se on parasta niin

syyttäjä

semmonen kysymys kun tää laskuasia on ollut käräjäoikeudessa ja hovioikeudessa ja te ootte hakenut myöskin valituslupaa tuohon hovioikeuden tuomioon niin ymmärsittekö mitä käräjoikeus hovioikeus tuossa asiassa päätti

manninen

ymmärsin kyllä siis päätti että ne laskut hyväksytään

syyttäjä

ja missä vaiheessa kirjoititte sitten tämän netti (epäselvä)

manninen

ilmeiseti senjälkeen kun tota se oli saanut se oli saanut se päätös lainvoiman

syyttäjä

ja eikö teille tuossa vaiheessa sitten selvinnyt että laskuja pidettiin aivan asianmukaisina

manninen

öö ne laskut hyväksyttiin oikeudenkäynnissä mutt en minä sillä oo halunnut niillä kirjoituksillani tuoda esille sitä etteikö niitä sitä hyväksyntää olis tapahtunut vaikka etteikö se oikeudessa tapahtunut minä toin vaan esille sen että siinä nyt hyväksyttiin monosen (1poistettu 09.12.2015) sekavat laskut jotka joista käytin sitten otsikkotasolla nimitystä tekaistut

syyttäjä

tiedätteks te mitä tämmönen tekaistu yleiskielessä tarkoittaa

manninen

no mulla oli tuolla voi olla vieläkin tuolla siis nykysuomen sanakirjan mukaan se on jotenkin pikaisesti ja hätäisesti ja kiireessä tehtyä se ensimmäinen merkitys ja toinen on se että ne ei pidä paikkaansa ja tota ilmeisesti nyt tää nykyisempi merkitys on sitten se että ei pidä paikkaansa mutta en mä semmosta oo väittänyt eikä siitä kirjotuksesta käy semmonen ilmi vaan vaan että ett siinä ne on ollut sekavat ne laskut ja ja että tämmänen ja että tämmäsestä sekavuudesta saa kirjoittaa kun se on ollut mahdollista ilman että siinä ketään loukataan tuodaan vaan esille se asia

mononen

ootteks te antanut mulle valtakirjan tän akordisopimuksen akordisopimuksen allekirjoittamiseen liittyen

manninen

olen antanut

mononen

joo ei muuta

(nauha loppuu)
--

Nymanin kuuleminen (puhelimessa)

(nauha alkaa)

nyman

kiitos hei no niin nyt on semmonen paikka ja hetki

puheenjohtaja

niin se on ymmärrettävää että ei samanaikaisesti voi kahden henkilön kanssa puhua

nyman

ei ei keskeytettiin toinen puhelu ja tossa oli oon mä odottanutkin että te kohta varmaan soitatte

puheenjohtaja

no niin kysymys on nyt siitä että meillä on täällä tällainen juttu missä on tarkoitus kuulla teitä todistajana

nyman

joo o

puheenjohtja

ja kysyn ensiksi kun tiedätte näitä henkilöitä tässä on mononen ja pertti juhani manninen ootteko sukua niille jollain tavalla

nyman

tietääkseni en oo mitenkään sukua

puheenjohtaja

no me otetaan tämmönen tällainen vakuutus nyt teiltä sitten ja kysyn ensiks kaikki etunimet janne onko muita

nyman

janne heikki gabriel

nyman

joo o

puheenjohtaja

minä luen sitten tämän tekstin ja tiedätte että sen mukaan on toimittava syntymäaika on

nyman

24:s 5:ttä 69

puheenjohtaja

joo no mä luen tämän vakuutuksen teille minä heikki gabriel janne nyman lupaan ja vakuutan kunnian ja omantuntoni kautta että minä todistajana kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta tämä ei ole tietenkään teille mitenkään uutta

nyman

ei

puheenjohtaja

se tarkoittaa sitä, että puhutte totta ja ainoastaan sellaisista asioista mistä tiedätte

nyman

sen verran vielä nimestä että se on janne heikki gabriel elikä tämmänen

puheenjohtaja

janne heikki gabriel näin päin no hyvä kysymys on nyt että manninen on nimennyt todistamaan ja hän haluaa tietää pakkohuutokauppaan osallistuneiden henkilöiden merkintä pöytäkirjaan että onko mononen ollut läsnä pakkohuutokaupassa se on se kysymys

nyman

niin

puheenjohtaja

mitä vastaatte tähän

nyman

ensinnäkin tietysti että mä en voi vastata kun sen että näitä huutokauppoja virkaurani aikana ollut niin paljon että tästä huutokaupasta en voi muuta kuin viitata siihen pöytäkirjaan kun olen tästä huutokaupasta tehnyt ja jonka olen ymmärtänyt että on siellä käytettävissä mitään muuta mulla ei ole muistikuvaa kuka on ollut läsnä tai kuka on ollut poissa poissa sitten huutokaupasta

puheenjohtaja

selvä kysyn nyt sitten onko mannisella vielä joku kysymys tämän johdosta tää on se teema nimittäin

nyman

kyllä

manninen

joo kysyisin tota että kun pidätte sitä huutokauppatilaisuutta niin niin tota tähän kyseiseen pöy pöytäkirjaan on merkitty se pankin edustajan nimi ja sitt tietenkin minun nimeni mutta niistä läsnäolijoista niin kysyttekö jotenkin tai miten merkkaatte niitä läsnäolijoita sinne (epäselvä)

nyman

tietysti huutokaupassa on paljon läsnäolijoita ja eihän sinne tietysti ostajaehdokkaiden nimiä merkata merkata mutta tietysti yleensä tapanani on on merkata niin että kysyn onko jotain sellaisia läsnäolijoita jotka haluavat merkitä itsensä läsnäolevaksi tähän huutokauppatilaisuuteen tää on se yleinen tapa mutta tietysti eihän kaikki siltikään halua merkata tai merkkauttaa itseään läsnäolevaksi se se on se ihan niinku näin ett siinä on lähinnä on tietysti velkoja ja ja mikä siellä on se oleellinen läsnäolija hakijavelkoja tässä

puheenjohtaja

selvä onko muilla jotain kysyttävää nymanilta ei ole kiitoksia teille onks teillä joku palkkiovaatimus tästä

nyman

ei ei ole ehdottomasti

puheenjohtaja

kiitoksia näkemiin

nyman

kiitos kiitoksia kuulemiin

puheenjohtaja

tässä (epäselvä) henkilötodistelut ja se on sitten loppulausunnot ja seuraamuskeskustelu haluatteko pitää taukoa vai tuleeko tämä välittömästi

(nauhoitus loppuu)

OSA1



Kunnianloukkaus. Asiakirjoja aikajärjestyksessä.
Haaste
Vastaajan kirjalliset todisteet
Asianomistajan kirjallinen todiste
Syyttäjän kirjallinen todiste
Käräjäoikeuden pöytäkirja
Todistelu käräjäoikeudessa 1
Todistelu käräjäoikeudessa 2
Asianomistajan oikeudenkäyntikululasku. Käräjäoikeus.
Käräjäoikeuden tuomio
Tyytymättömyyden ilmoitus käräjäoikeuden tuomioon
Vastaajan valitus hovioikeudelle käräjäoikeuden päätöksestä
Asianomistajan valitus hovioikeudelle käräjäoikeuden päätöksestä
Hovioikeuden ilmoitus asian käsittelystä

Vastauspyyntö valitukseen

Syyttäjän vastaus vastaajan valitukseen
Vastaajan vastaus asianomistajan valitukseen
Asianomistajan vastaus vastaajan valitukseen
Vastausten tiedottaminen
Päätös pääkäsittelystä
Kutsu pääkäsittelyyn
Pääkäsittelyn pöytäkirja
Todistelu hovioikeudessa 1

Todistelu hovioikeudessa 2
Asianomistajan oikeudenkäyntikululaskut (2 kpl). Hovioikeus.
Hovioikeuden tuomio


Nettisanomien päätoimittaja tuomittiin sakkorangaistukseen ja lehdestä määrättiin poistettavaksi verkkoviestejä asianajajan kunniaa loukkaavan kirjoittelun johdosta.

Nettisanomat Keskiviikko 2007-05-23. N:o 658. Kunnianloukkausjuttu.
Vastaava päätoimittaja Pertti Manninen. Yhteys. [email protected] Copyright nettisanomat.com - Mainosbanneri ja kirjasinkoko torstaina 2009-04-02.

Maailma on sana. Samuli Paronen. Syntyi 23.05.1917, kuoli 28.08.1974.

Nettisanomat Sanomisen ja julkaisemisen vapautta vuodesta 1999.
http://www.nettisanomat.com

Arkisto
http://www.nettisanomat.com/aihe/etsi_arkistosta/es.htm

Ilmoita ilmaiseksi!
http://www.nettisanomat.com/ilmoita/ilmaiseksi.htm

the hunger site
http://www.thehungersite.com


nettisanomat 2007-05-23 - Kunnianloukkaus - Todistelu hovioikeudessa OSA2 (Vastaajan purkamana ääninauhalta)- Vastaaja MANNINEN PERTTI JUHANI - Asianomistaja xxxxxxx xxxxx MATTI RAFAEL - Jyväskylän käräjäoikeus Asiano: R 05/2307- Nettisanomat keskiviikkona 23.05.2007.

Sivun alkuun!

 

2012-05-12: Sivustolta on poistettu Keski-Suomen käräjäoikeuden 24.1.2012 antaman kunnianloukkausta koskevan tuomion 12/230 R11/268 johdosta tuomiossa mainittujen henkilöiden asianosaistiedot rikoksentekoajalta 6.5.2007 - 18.1.2012. Tuomio luettavissa osoitteessa: http://www.n3.fi/tuomiot/keskisuomiko20120124/etusivu.htm

 


2004-2011: Vaasan hovioikeuden (19.11.2015) kumottua Keski-Suomen käräjäoikeuden (24.01.2012) tuomion sivustossa on tehty hovioikeuden määräämät lisäpoistot. Näin ollen asianomaisten henkilötiedot ovat tulleet julkisiksi. Asianomaiset ovat asianajaja Pekka Mononen, Asianajotoimisto Pekka Mononen Ky, Vantaa, ja myyntipäällikkö Lauri Kara, Nordea Pankki Oy. (Maanantai 07.03.2016.)